BOSTADSRÄTTSFÖRENINGEN ASLÖG NR 4

FRÅN A TILL Ö

 

 

Administration

Föreningen har en styrelse bestående av upp till sju ledamöter - varav minst en ordförande, en kassör, och en sekreterare - och upp till fyra suppleanter. Styrelsens sammansättning framgår av en lista som finns anslagen i trapphusen. Styrelsen har i regel ett protokollfört sammanträde per månad.

 

Ordinarie föreningsstämma hålls en gång per år, före juni månads utgång. På ordinarie föreningsstämman behandlas ärenden som val av styrelsemedlemmar, genomgång av det gångna årets verksamhet och ekonomi, samt budget och planer för exempelvis större renoveringsprojekt under det kommande året. Medlem som önskar få ett visst ärende behandlat på föreningsstämman måste anmäla detta till styrelsen senast 10 dagar före stämman.

 

Meddelanden till styrelsen kan lämnas i brevlådan märkt ”Aslög nr 4 / Styrelsen” i källaren vid B-uppgången eller via e-post aslog4@gmail.com. Vid brådskande ärenden, ring till någon i styrelsen. Telefonnummer hittar du på listan i trapphuset.

 

Styrelsebeslut som du behöver ta hänsyn till eller som av annan anledning är av allmänt intresse anslås i trapphusen.

 

Föreningens räkenskaper och ekonomi sköts av Mediator, telefon 018-13 14 50.

 

 

Andrahandsuthyrning

Uthyrning av lägenheten i andra hand får endast ske efter styrelsens godkännande. Ange orsak och tidsperiod, samt namn och personnummer för hyresgästen i din ansökan om andrahandsuthyrning.

 

 

Aslög nr 4

Bostadsrättsföreningen Aslög nr 4 äger fastigheten Kvarngärdet 23:4, i kvarteret Kvarngärdet. Föreningen bildades samma år som huset byggdes, 1936, och hade ursprungligen 36 lägenheter.

 

 

Bredband

Föreningen har ett gruppavtal med  Bredband2 vilket via samtliga lägenheter har tillgång till bredbandsuppkoppling. Kostnaden för detta tas ut via medlemmarnas årsavgift.

 

 

El

I våra lägenheter finns 230 volt enfasström.

 

 

Fastighetens skötsel

Löpande sysslor på gården som snöskottning, gräsklippning, tillsyn av värmecentralen o.s.v. utförs av PD Miljövårdsservice AB (telefon 018-15 45 40). Kontakt med PD för fel i fastigheten tas av styrelsen, städare och trädgårdsansvarig. Upptäcker du fel och brister i allmänna utrymmen, t.ex. fel på tvättutrustning, stopp i avloppet, trasiga lampor etc. ska du anmäla detta till styrelsen.

 

Åtgärder i den egna lägenheten bekostas av bostadsrättsinnehavaren (se stadgarna angående vad som räknas till den egna lägenheten). Vid fel som kan påverka fastigheten utanför den egna lägenheten, t.ex. läckande vattenledningsrör, ska någon i styrelsen omedelbart informeras.

 

 

Fest

Planerar du att ha fest och vet med dig att den kommer att bli sen, prata med dina grannar innan eller sätt upp ett anslag i trapphuset. Försök undvika att den blir alltför stojig - din granne behöver kanske sova.

 

 

Föreningens respektive medlemmens ansvar

Bostadsrättslagen och föreningens stadgar bestämmer vilken typ av underhåll av, eller eventuella problem i, lägenheten och fastigheten som faller under föreningens respektive medlemmens ansvar. Generellt bekostas åtgärder i den egna lägenheten av bostadsrättsinnehavaren.

 

 

Gemensamma utrymmen

Möbler, tidningar och andra lösa små eller stora föremål får p.g.a. brandrisken inte lämnas på vinden, i källaren (annat än i förråden) eller i trapphusen (t.e.x. dörrmattor). Detta är ett försäkringsvillkor!

 

 

Husdjur

Husdjur är självklart välkomna, tänk dock på att alla dina grannar kanske inte är lika förtjusta i djur, så håll god uppsikt över din ögonsten i gemensamma utrymmen och i trädgården.

 

 

Kabel-TV

Föreningen har ett gruppavtal för kabel-tv med Tele2 AB. Via detta levereras ett basutbud som betalas via årsavgiften. Grundutbudet hittar du här:

https://www.tele2.se/kundservice/tv-och-play/grundutbud

Där finns också info om hur du kan streama TV-kanalerna till mobil, surfplatta eller dator, med Tele2 play appen.

Om ni vill ha fler kanaler kan ni kontakta Tele2. Kundtjänst nås på 90222 eller på www.tele2.se där information om utbud, priser m.m. också finns.

 

 

Medlemsskap

Ansökan om medlemskap i föreningen lämnas till en av de ordinarie styrelseledamöterna. Köpekontraktet och eventuell pantförskrivning bifogas till ansökan i original eller vidimerad kopia. Styrelsen beviljar därefter medlemsskap. En avgift tas ut vid överlåtelse och pantförskrivning av lägenhet för att täcka omkostnader förenade med detta.

 

 

Nycklar

Nyckelsystemet på S:t Olofsgatan 58 är patentskyddat. Det innebär att ingen utan behörighet har rätt att tillverka nya nycklar. Alla byten skall ske hos vår låssmed Sandbergs Trygghetsprodukter AB (0771 - 69 44 45). De(n) som avträder lägenheten får ett kvitto på att exakt lika många nycklar som kvitterats ut också lämnats tillbaka. De(n) som tillträder kvitterar och får nycklarna, och har därmed också behörighet att beställa fler nycklar om det skulle behövas. Om inte överlämningen går till på ett korrekt sätt, kan föreningen tvinga säljaren att bekosta lås/nyckelbyte, om köparen så vill. Om färre antal nycklar lämnats över till köparen än vad säljaren tidigare kvitterat ut sker också lås/nyckelbyte på säljarens bekostnad. Samtidigt registreras den nya ägaren hos Sandbergs Trygghetsprodukter.

 

Den som vill ha ytterligare en nyckel kan kontakta föreningens nyckelansvarige (se anslaget i trapphuset).

 

 

Parkeringsplatser

Föreningen har 18 parkeringsplatser, alla med uttag för motorvärmare, dessutom finns fyra platser för laddning av el/hybrid bil. Observera att det inte är tillåtet att ladda el/hybridbil via motorvärmaruttag, det ska göras från de laddplatser som finns, beställning av laddplats görs via styrelsen, och har en egen debiteringsmodell. Kontakta föreningens parkeringsansvarige (se anslaget i trapphuset) om du önskar hyra p-plats. Avgiften för p-platsen betalas på årsavgiften. Uppsägning av p-plats görs till Mediator (018-13 14 50). Snöröjning av planen ombesörjs av PD. Den egna p-platsen skottas av respektive förhyrare. Snöskovel finns i källaren i närheten av C-uppgången.

 

 

Rökning

Rökning är inte tillåten i gemensamma utrymmen.

Tänk också på att ta hand om dina fimpar om du röker utomhus.

 

Skadedjur

Upptäckt av skadedjur, såsom vägglöss, kackerlackor, mjölbaggar, brödbaggar, pälsängrar, fläskängrar, tvestjärtar, silverfiskar, myror, getingbon, råttor eller möss, i huset ska anmälas till styrelsen.

 

 

 

Snickarrum

I källaren vid A-uppgången finns en liten snickarbod. Rummet ska städas efter användning. ”Bullrigt” arbete får endast utföras kl. 7-22.

 

 

Sopsortering

Sorterade sopor slängs i sopkärl i sophuset vid parkeringen. Det finns separata kärl för komposterbart avfall (grönsaksrester, krukväxter, kaffesump etc.), pappersförpackningar (mjölkkartonger, äggförpackningar etc.), ofärgat respektive färgat glas, metall (konservburkar etc.), brännbart avfall, batteribox och tidningar. Det finns även en behållare för glödlampor i källaren nedanför ingång B.

Komposterbart avfall ska läggas i papperspåsar, dessa finns att hämta i mangelrummet.

 

Grovsopor och miljöfarligt avfall ska lämnas till återvinningscentral/ miljöstation.

 

 

Städning

Trapphusen städas en gång i veckan och torkrummet varannan vecka av personal som anställts av föreningen.

 

Föreningen har en gemensam städdag vår och höst då vi putsar fönster, rensar spindelväv och bråte i trapphus, källare och vind, samt underhåller trädgårdsmöbler, rensar ogräs och planterar i trädgården - och grillar korv! Städdagarna anslås i trapphusen.

 

Tänk på att inte skräpa ned i trapphus och trädgård.

Möbler, lådor e.dyl. får inte lämnas i gemensamma utrymmen på vinden eller i källaren.

 

 

Trädgårdsmöbler och utegrillar

Trädgårdsmöbler ställs ut på gården under sommaren. Om du möblerar om, flytta tillbaka möblerna till deras ursprungliga plats efter användning.

 

Föreningens utegrillar får användas av medlemmarna. Kom ihåg att rengöra grill och galler, ta vara på överblivet kol efter användning.

 

 

Tvättutrymmen

Tvättstugan bokas på listor på anslagstavlan mittemot tvättstugan i källaren. En ny tvättid får inte bokas innan den första förbrukats.

Tvättiderna är kl. 7-12, 12-17, 17:00-19:30 och 19:30-22:00. Det är även tillåtet att boka hela kvällstiden 17-22. Den som inte tagit tvättstugan i besittning en timme, eller halvtimma vid kort bokning, efter bokad tid har förverkat tvättillfället.

Ta alltid hand om din tvätt senast vid tvättidens slut.

 

Torkrummet får disponeras till och med en timme efter avslutad tvättid eller till klockan 8 följande morgon för kvällspasset. Fläkten, liksom torkskåp och torktumlare i tvättstugan, måste dock slås av senast kl. 22.

 

Mangelrummet får användas kl. 7-22. Bokning behöver ej ske.

 

Dessa utrymmen ska städas efter användningen.

Lämna dem som du själv önskar finna dem.

 

Se i övrigt föreskrifterna vid tvättstugan.

 

 

Utelåsning

Om du låst dig ute kan ordförande, nyckelansvarig och kassör hjälpa dig (dock inte om du låst med tillhållarlås). Om dessa inte är hemma kan t.e.x. jourlåssmed (föreningen står dock ej för låssmedkostnaderna) CERTEGO nås på telefon 018-56 90 00. Du måste kunna legitimera dig och om du inte finns med i ägarförteckningen måste du kunna visa upp ett lägenhetskontrakt.

 

 

Ventilation och spisfläktar

Ventilationen i huset är av s.k. självdragstyp. Det innebär att ventilationen sköter sig själv utan hjälp av fläktar eller annat. Systemet bygger på att det finns tilluftsventiler (skafferi- och badrumsventiler, samt i vissa lägenheter fönsterventiler) och frånluftsventiler (kök, badrum och de flesta övriga rum). Dessa ventiler får inte sättas igen och ska hållas rena. Otätheter i fönstren bidrar också till en fungerande ventilation.

 

Till varje ventil finns en egen pipa, men eftersom dessa är dimensionerade endast för självdrag är det inte tillåtet att sätta in en köksfläkt av evakueringstyp eftersom det innebär risk att matos förs över till andra lägenheter. Hjälpfläktar i t.ex. badrum bör undvikas av samma orsak, men kan vara befogat om självdraget fungerar dåligt.

 

Kontakta föreningens ordförande vid frågor om ventilationen.

 

 

Årsavgift

Årsavgiften (”hyran”) betalas normalt månadsvis. Meddela Mediator om du vill ändra antalet betalningstillfällen.

 

 

Övrigt

Du är välkommen att kontakta någon i styrelsen om du har frågor, problem eller önskemål.

 

 

 

Uppsala den 1 juli 2021

 

Styrelsen Aslög nr. 4